Упс! Не вдала спроба:(
Будь ласка, спробуйте ще раз.

Науковці дізналися, яке харчування насправді шкодить мозку

Дар'я Щеглакова
Дар'я Щеглакова новинарка Speka
0
4 хвилин читання

Рослинне харчування не завжди корисне до здоровʼя. Нове дослідження Гавайського університету показало, що якщо основу меню складають оброблені рослинні продукти, зростає ризик деменції, пише Earth.

Науковці дізналися, яке харчування насправді шкодить мозку зображення 1 Рослинна дієта і деменція: які продукти можуть нашкодити мозку. Фото: Freepik 

Яка рослинна дієта підвищує ризик деменції

Науковці проаналізували дані великого багаторічного спостереження і дійшли висновку, що не всі рослинні дієти однаково корисні для мозку. Дослідники розділили харчування учасників на три типи:

  • Загальна рослинна дієта, де більше рослинної їжі, менше тваринної.
  • Здорова рослинна дієта, у якій є овочі, фрукти, цільнозернові, бобові, горіхи.
  • Нездорова рослинна дієта, при якій люди харчуються  білим хлібом, солодощами, соками, продуктами з доданим цукром.

Підписуйтеся на наші соцмережі

Саме третій варіант виявився проблемним для здоров’я мозку.

У дослідженні взяли участь 92849 дорослих із середнім віком 59 років. За 11 років у 21478 людей діагностували хворобу Альцгеймера або інші форми деменції.

Як результат, загальна рослинна дієта знижує ризик деменції на 12%, здорова рослинна — на 7%. А от рослинна дієта з оброблених продуктів збільшує ризик деменції на 6%.

Шість відсотків не виглядає як критичний ризик, але йдеться про масштаб, де навіть кілька відсоткових пунктів у перерахунку на мільйони людей означають десятки тисяч випадків деменції. Для порівняння, науковці раніше встановили, що до 45% випадків деменції можна попередити через зміну способу життя, включаючи харчування.

Чому оброблена рослинна їжа шкодить мозку

Раціон із великою кількістю рафінованих вуглеводів і цукру погіршує кровообіг, контроль рівня глюкози і запускає запальні процеси в організмі.

А саме ці чинники безпосередньо пов’язані зі старінням мозку та когнітивними порушеннями.

Як зменшити ризик деменції за допомогою харчування 

Дослідники наголошують, що не потрібна ідеальна дієта. Важливі щоденні дрібниці. Наприклад, можна:

  • їсти коричневий рис замість білого, 
  • обирати свіжі фрукти замість соку, 
  • вживати горіхи замість солодких перекусів.

Саме такі регулярні вибори мають довгостроковий ефект.

Як харчуються українці і чи допоможе це запобігти деменції 

  • В Україні орієнтовна кількість людей з деменцією оцінюється в півмільйона, за даними Центру громадського здоров’я. І це лише офіційна статистика, яка традиційно занижена через недодіагностику. При цьому харчові звички українців мало нагадують «здорову рослинну дієту» з дослідження.
  • За даними дослідження Gradus Research, через повномасштабну війну понад половина українців (56%) суттєво змінили свої харчові звички. Головними причинами таких змін стали постійний психологічний стрес, емоційне виснаження й стрімке зростання цін. 
  • У прагненні заощадити українці дедалі частіше відмовляються від кондитерських виробів, солодощів і різноманітних магазинних снеків. З одного боку, така вимушена відмова від цукру — це плюс для нашого мозку і хороший захист від старіння. 
  • Але є й інша проблема: опитування показує, що українці майже не готові економити на алкоголі. Тому навіть якщо ми їмо менше шкідливої обробленої їжі, регулярне вживання алкоголю може легко перекреслити всю цю користь для нашої пам'яті.
0
Icon 0

Підписуйтеся на наші соцмережі