Цей вітамін псує нирки: нове попередження вчених

4 хвилин читання

Вітамін D у дозі, вдесятеро вищій за норму, перетворюється на токсин для нирок і серця. Поки мільйони людей п'ють добавки «про всяк випадок», частина з них непомітно накопичує проблему буквально у жирових тканинах. Про це дізналися вчені з Національної служби охорони здоров’я Великої Британії, пише Women’s Health. 

Вітамін D шкодить ниркам. Фото: Magnific 

Як організм зберігає надлишок вітамінів 

  • Більшість вітамінів організм виводить із сечею, якщо отримує їх більше, ніж потрібно. З вітамінами A, D, E та K так не виходить. 
  • Зої Вільямс, лікарка загальної практики Національної служби охорони здоров’я Великої Британії, говорить, що ці вітаміни зберігаються в жирових тканинах і поступово накопичуються в організмі. 
  • Людина може роками не відчувати жодних симптомів, поки концентрація не досягне критичної точки.
  • Вчені рекомендують 10 мкг (400 МО) вітаміну D на добу для дорослого. Деякі самостійно беруть "посилені" дози: 50, 100, навіть 200 мкг. 
  • Саме доза в 10 разів вища за норму, за словами вчених, стає токсичною.
  • Механізм простий: вітамін D регулює засвоєння кальцію та фосфату. При надлишку D організм починає утримувати кальцій там, де він не повинен бути.
Читайте також: Від п'яти до тридцяти хвилин на сонці без крему, і організм починає запускати синтез вітаміну D. Але тільки якщо збіглися потрібні умови. Дослідниця Сніга Бакші Срівастава з Університету Розаліни Франклін з медицини та науки розібрала, що визначає, скільки вітаміну D людина отримує від сонця і чому правило «більше гуляти» спрацьовує не у всіх, пише Very Well Health.

Як вітамін D шкодить ниркам 

Кальцій осідає в нирках, серці, судинах. Цей стан називають гіперкальціємію. При ньому підвищений рівень кальцію в крові, який послаблює кістки і пошкоджує нирки і серцевий м'яз.

Підписуйтеся на наші соцмережі

А при тривалому перевищенні дози ризик ниркової недостатності суттєво зростає.

Показово, що вітамін D — єдиний вітамін, який з жовтня по березень організм фактично не синтезує самостійно через брак сонячного світла. 

Жирна риба, яєчні жовтки, червоне м'ясо частково закривають потребу, але вчені все одно радять пити додаткову добавку, саме 10 мкг, не більше, але лише після консультації з лікарем.

Раніше ми писали, що рівень вітаміну D у середньому віці впливає на ризик розвитку деменції, але дефіцит і передозування тут діють як дві крайнощі з однаково поганими наслідками.

Хто потребує добавок вітаміну D, а хто ризикує

Вчені виокремили три групи тих, хто приймає вітамін D. 

  • 1
    Ті, кому дієтичні добавки потрібні цілий рік: люди з обмеженою рухливістю, ті, хто носить одяг, що повністю закриває шкіру, а також люди з темним кольором шкіри. 
  • 2
    Ті, хто приймає 10 мкг як "страховку" у зимові місяці. 
  • 3
    Ті, хто перевищує дозу до рівня, що завдає шкоди.

Якщо є сумніви щодо дози, то аналіз крові на 25(OH)D покаже реальний рівень. Нормальний діапазон становить 50–125 нмоль/л. 

Передозування вітаміну D особливо підступне тим, що симптоми, тобто втома, нудота, м'язова слабкість, легко списати на стрес або застуду. 

До того ж продукти з додатковим вітаміном D (збагачені злаки, молоко, соки) непомітно додають ще кілька мікрограмів до щоденного рахунку. 

Якщо ви приймаєте добавку і паралельно їсте збагачені продукти, загальна доза може перевищити рекомендовану без жодних явних ознак.

До речі, риб'ячий жир теж має неочевидний негативний ефект на мозок, про що ми писали раніше. Схожа логіка: «корисне» стає небезпечним при неконтрольованому прийомі.